een nieuwe 'dooky' (met gratis patroon en tutorial)

Sloddervossen zijn wij, echt waar. We hadden toen Sam een baby was zo veel spullen die we nu niet meer vinden.... "Dat ligt ergens hoor, maar waar?" ...

Zo kochten we een nieuw opzetstuk voor de parasol voor we naar de zee vertrokken. Toen we terugkwamen ruimde Nik de garage op en vond daar... jawel: het opzetstuk voor de parasol!

Zo'n parasol vond ik bij nader inzien toch maar niks. Je draait een hoek om en de zon komt weer van een andere kant, pfft, heel de tijd die parasol verplaatsen. Ik herinnerde mij dat ik ook een dooky had gekocht. (Dat is een doek die schaduw geeft over de reiswieg of maxi-cosi.) Maar waar lag die? Na een lange, vruchteloze zoektocht besloot ik er zelf eentje te maken.

Dit was het resultaat:



stoffen: katoen en wafelstof

En oh ja, je raadt het misschien al? Daarnet vond ik mijn Dooky... *zucht*. Maar goed, nu heb ik er eentje reserve als de andere vuil zou zijn he :)

Ik baseerde mij hiervoor op dit patroon. Ik deed het zonder biais rondomrond, dus de benodigheden waren bij mij de volgende:
- 2x 18 cm klittenband (zachte zijde van de klittenband, wordt aan de voorkant van de Dooky genaaid)
- 2x 15 cm klittenband (harde zijde van de klittenband, wordt aan de achterkant van de Dooky genaaid)
- 5 ringen/oogjes die je in de Dooky maakt
- 5 gordijnringen (die haalde ik bij Hema)
- 4 x 30cm biaisband voor de lintjes

De blog van de maakster van het patroon is offline, dus ik kan helaas ook niemand bedanken. Ze haalde ook het patroon offline en mijn zoektocht naar haar is vruchteloos geweest. Ik hoop dan ook dat ze het niet erg vindt dat ik het patroon nu blijf delen...

De tutorial is ook heel simpel:


1.       Strijk dikke vlieseline op de slechte kant van 1 van je stoffen. Ik stikte ook fleece aan 1 van de twee kanten, aangezien de vlieseline alleen het geheel niet dik genoeg maakte en mijn nestelogen los konden getrokken worden.

2.       Stik de velcro op zijn plaats. Let op dat de onderkanten overlappen! Ik gebruikte 4 keer 15cm (twee keer hard, twee keer zacht)

3.       Maak de lintjes voor de zijkanten. Je naait de biais daarvoor dicht (vergeet niet het uiteinde om te plooien) of je kan het ook keren, maar dat is veel meer werk.

4.       Stik de lintjes voor de zijkanten en de onderkant erop, het grootste stuk van het lint ligt op je stof. Naai een paar keer heen en weer.

5.       Leg de twee stoffen met de goede kanten op elkaar en naai vast. Laat onderaan een keergat van +- 10cm.

6.       Knip de hoekjes goed bij en geef knipjes in de rondingen.

7.       Keer de stoffen.

8.    Naai het keergat dicht (met de hand).

Klaar!




11 opmerkingen

  1. Als ik ergens zo'n vrolijke buggy zie passeren, spreek ik je aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gedaan, ik heb onlangs gewoon een saaie blauwe dooky gekocht... :-)
    Liefs, Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe doe je die ringen er eigenlijk in? Heb je daar bepaald gereedschap voor nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ogen koop je in een pakketje van Prym (8mm doorsnede). Pakje van 24 kostte nog geen 10 euro. En je kan er een tang voor gebruiken, maar ik (ehm... mijn vriend) klopte ze er gewoon in met een hamer, dat gaat ook :)

      Verwijderen
  4. Ooo super! Ik ben al een tijdje aan het kijken, maar vind die gewone niet zo mooi, di van jou is prachtig! Ga er mij ook eentje maken, zo een parasol op de buggy is een vreselijk onding. Ga es bekijken hoe ik dat dus kan maken voor de gewone buggy :-) Ons zoontje is zeer lichtgevoelig en dat zou toch wat extra schaduw kunnen bieden bij heel zonnige dagen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk en handig...ga deze denk maar eens als kraamcadeau maken. Heb het helaas zelf niet meer nodig met twee grote dametjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoeveel stof heb je hier eigenlijk voor nodig? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. druk het patroon eens af en meet het eens he :) Niet zo veel hoor...

      Verwijderen